۱۳۸۹ شهریور ۱۷, چهارشنبه

برنامه های وب مبتنی بر سرويس گيرنده : AJAX و Atlas

 يكی از ويژگی های مهم برنامه های وب ، تبعيت آنان از معماری "سرويس گيرنده - سرويس دهنده"  است . اين بدان معنی است كه پياده كنندگان برنامه های وب می توانند به منظور تحقق پردازش های سمت سرويس دهنده و سرويس گيرنده از فن آوری های متعددی استفاده نمايند. يكی از نكات مهم در خصوص انجام پردازش های سمت سرويس گيرنده ، ميزان وابستگی آنان به اطلاعات موجود در سمت سرويس دهنده است . به عبارت ديگر ، اجرای يك event handler در سرويس گيرنده تا چه ميزان وابسته به كد سمت سرويس دهنده است و  به منظور انجام آن چه ميزان داده می بايست بين سرويس گيرنده و سرويس دهنده مبادله گردد ؟
صرفنظر از اين كه  به سوال فوق چه پاسخی داده می شود ، واقعيت اين است كه به منظور مديريت رويدادهای محقق شده در سمت سرويس گيرنده ، می بايست ملزومات مورد نياز ايجاد تا پياده كنندگان بتوانند با استفاده از آنان پردازش های سمت سرويس گيرنده را مديريت نمايند .

پردازش های سمت سرويس گيرنده از گذشته تاكنون با توجه به اين كه پردازش های سمت سرويس گيرنده در برنامه های وب می بايست مستقل از نوع پلت فرم باشند ،  بديهی است كه تمامی تلاش های انجام شده در اين عرصه ، می بايست متمركز بر روی برنامه های مرورگر باشد تا با ايجاد پتانسيل هائی در آنها ، امكان انجام پردازش های سمت سرويس گيرنده فراهم گردد . ظهور زبان های اسكريپت نويسی نظير جاوااسكريپت و  تجهيز مرورگرها به برنامه های مفسر مربوطه از جمله اقدامات عملی دراين عرصه است . استفاده از زبان جاوااسكريپت به منظور كدينگ پردازش های سمت سرويس گيرنده دارای قدمتی چندين ساله است . در ادامه ، قابليت های جديدی به مرورگرها اضافه گرديد تا پياده كنندگان بتوانند به كمك آنان برنامه های وب سمت سرويس گيرنده را ايجاد نمايند . هم اينك ، تمامی مرورگرهای متداول از يك مدل شی گراء موسوم  به DOM ( برگرفته از document object model ) استفاده می نمايند و تعداد اندكی از آنها از يك ويژگی جديد با نام XMLHTTP استفاده می نمايند  كه به كمك آن ،  سرويس گيرندگان و سرويس دهندگان می توانند بدون نياز به انجام يك postback كامل و round trip با يكديگر و به صورت مستقيم ارتباط برقرار نمايند. XMLHTTP  ، شامل مجموعه ای API ( رابط برنامه نويسی ) است كه امكان ارسال و يا دريافت داده به صورت باينری ، HTML و XML را از سرويس دهندگان وب بر روی اينترنت و به كمك پروتكل HTTP فراهم می نمايد .  در مواردی كه نياز به داده موجود در سمت سرويس دهنده می باشد ،  XMLHTTP  به صورت پيوسته اقدام به ارسال درخواست خود برای سرويس دهنده می نمايد تا آخرين اطلاعات را بدون نياز به refresh كردن مدام مرورگرها ، بازيابی نمايد . در واقع ، به كمك فن آوری فوق ، سرويس گيرندگان قادر به مبادله غيرهمزمان با سرويس دهنده بوده و می توانند اقدام به ارسال و يا دريافت داده XML بدون نياز به انجام يك round trip كامل كه باعث توليد مجدد يك صفحه می گردد ، نمايند .
ماحصل اين تحولات ، ظهور نسل جديدی از برنامه های وب نظير 
Microsoft Virtual Earth  و   Microsoft Windows Live  است . ايجاد چنين برنامه های وبی كار ساده ای نخواهد بود و پياده كنندگان می بايست شناخت مناسبی نسبت به جاوااسكريپت و مدل
DOM  داشته باشند كه ممكن است در هر مرورگر متفاوت باشد . علاوه بر اين ، جاوااسكريپت تمامی ويژگی های يك زبان شی گراء را ارائه نمی نمايد و بسياری از ملزومات مورد نياز پياده كنندگان برنامه های وب در فريمورك دات نت را تامين نمی نمايد ( نظير type-safe ) .
ايجاد برنامه های وب با تاكيد بر انجام پردازش سمت سرويس گيرنده ، نيازمند ملزوماتی نظير
يك زبان برنامه نويسی و پلت فرم پياده سازی جديد  است .  



منبع:magaleha.blogfa.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر